Oceanis 41 mający zastąpić Oceanis 40 ma kilka innowacji w porównaniu z ostatnio produkowanymi jachtami z linii Oceanis. Jacht został zaprojektowany z myślą o bardzo dobrych osiągach nautycznych i komfortowej powierzchni mieszkalnej. Kadłub jachtu posiada załamanie na linii wodnej biegnącej do przodu jachtu, co polepsza stateczność I zwiększa wnętrze jachtu.
Maszt jest przesunięty na odległość 47% długości jachtu, w porównaniu z wielkością 42% spotykanej na większości jachtów. Takie umieszczenie masztu daje dobre zrównoważenie grota i genui o współczynniku pokrycia grota 108%, zastosowanej na jachcie.
Szoty grota są mocowane do wysokiego łukowego wspornika. Na wsporniku można zamontować głośniki i światła do kokpitu i jest on zarazem solidnym miejscem do mocowania bimini. Odchylana, bardzo szeroka pawęż jest elektrycznie sterowana. Atrakcyjnie wyglądający stół w kokpicie obudowany teakiem jest zintegrowany z konsolą sterowania i plotterem. Szoty i fały są sprowadzone do kokpitu w pobliżu stanowiska sternika, a większość z nich biegnie schowana w suficie nadbudówki.
Na jachcie można zastosować nowy system cumowania Dock & Go dzięki sterowi strumieniowemu i obracanemu napędowi sail drive, co znakomicie ułatwia manewry w porcie. Na stanowisku sternika znajduje się joystick umożliwiający obrót o 90 stopni w prawo i lewo oraz ruch do przodu i wstecz. Drzwi zejściówki są składane i wsuwane do dachu nadbudówki.
Wnętrze jest bardzo dobrze oświetlone, dzięki dużym oknom nadbudówki i dwóm dużym oknom w ściance kokpitu. Lodówka ma 130 l pojemności, zamrażarka 85 l. W toalecie jest osobny prysznic. Wnętrze, podobnie jak w ostatnich jachtach Beneteau, zostało zaprojektowane przez włoską firmę Nauta i wygląda bardzo elegancko.