Oceanis 40 posiada kadłub i pokład zaprojektowany przez firmę Berret-Racopeau, a wnętrze przez włoską firmę Nauta Design, studio projektujące wnętrza super jachtów. W rezultacie odczuwa się w nim duży komfort. W porównaniu z poprzednimi jachtami Oceanis posiada nowa jednostka ma więcej miejsca przeznaczonego na kabiny i łazienki.
Kadłub jest wykonany z pełnego laminatu, pokład jest przekładkowy z rdzeniem z balsy. Od wewnątrz kadłub jest wzmocniony laminatowymi profilami w miejscach przejęcia obciążeń od olinowania, kilu i steru. Jacht posiada podwójne koło sterowe, po prawej burcie znajduje się kolumna ze sterowaniem silnika i przyrządami, po lewej z przyrządami. Liny grota są sprowadzone na górę nadbudówki, genui do kokpitu.
Wysokość w kabinie wynosi 1,90 m. Wentylacja i dobre oświetlenie znajdują się wysoko na liście priorytetów konstruktora. Śruba jest stała, trzyłopatowa. Oceanis 40 podobnie jak Oceanis Clipper 393 ma względnie małą wyporność i jest nieco lżejszy od swego poprzednika. Powierzchnia ożaglowania jest podobna. Oceanis 40 oferowany jest w wersji 2 i 3 kabinowej. Jednostka jest bardziej komfortowa niż Clipper 393, zachowuje dodatkowo jej wszystkie walory nautyczne.