Lista 40 najlepszych katamaranów produkowanych seryjnie
Jeden z najbardziej znanych magazynów żeglarskich poświęcony żegludze turystycznej Cruising World z okazji swego bliskiego 40 lecia, pokusił się o stworzenie listy 40 najlepszych katamaranów i trimaranów produkowanych seryjnie.
Lista powstała na podstawie nadesłanych opinii żeglarzy, projektantów, dziennikarzy. Kryteria były dość ogólne. Na liście powinny się znaleźć katamarany, które zmieniły sposób, w jaki katamarany były budowane, co nowego wniosły do żeglugi lub cieszyły się popularnością z takich lub innych względów. Nie miała znaczenia wielkość. Poniżej lista katamaranów.
40 najlepszych katamaranów | |||
AC45 | Hobie 16 | Manta 42 | Seawind 1160 |
Antares 44i | Hobie Wave | Nautitech 441/442 | St. Francis 50 |
Atlantic 42 | Kronos 45 | Neel 45 | Stiletto 27 |
Bahia 46 | Kronos 45 | Outremer 40/43 | Sunsail 384 |
Catana 471 | Lagoon 440 | Outremer 5X | Telstar 28 |
Catana 50 Carbon | Lagoon 620 | Piver Lodestar 35 | Tornado |
Corsair 27 | Leopard 40/Moorings 4000 | Privilege 48 | Tremolino |
Dragonfly 1000 | Leopard 48/Moorings 4800 | Prout Snowgoose 37 | Victoria 67 |
Gemini 105M | Louisiane 37 | Searunner Trimarans | Weta Trimaran |
Gunboat 62 | Maine Cat 30 | Seawind 1000 | Wharram Tangaroa |
Sportowe katamarany i trimarany
Na jednym biegunie znalazły się sportowe katamarany i trimarany – znane w Polsce plażowe Hobie 16 i Hobie Wave powstałe w Kalifornii w 1970, Tremolino budowany na bazie Hobie 16, Stiletto 27 również z Kalifornii z 1979 o żaglu jak lotniczy płat i przekładkowej konstrukcji, Telstar 28 z 2003 z USA o pomysłowym składanym bomie dla transportu oraz cała grupa sportowych trimaranów: Weta Trimaran, Corsair 27 ze składanymi pływakami do transportu budowany w USA, Dragonfly 1000 ze Skandynawii z 1994. T
rzymając się sportowej strony wielokadłubowców nie można zapomnieć o Tornado, znakomitej, olimpijskich klasie katamaranów powstałej w 1967. Dzisiaj tradycje te kontynuuje katamaran AC45 śmigający w regatach AC World Series, the Red Bull Youth America’s Cup. Katamaran zbudowany w Nowej Zelandii posiada skrzydło zamiast żagla, jest bardzo zaawansowany technologicznie, naszpikowany technicznymi nowościami.
Katamarany i trimarany sklejkowe budowane samodzielnie
Droga katamaranów turystycznych zaczęła się od konstrukcji sklejkowych do samodzielnej budowy. Pionierem na tym polu był James Wharram , którego Tangaroa była produkowana seryjnie. Wharram sprzedał niezliczoną ilość planów swoich konstrukcji, które żeglowały i żeglują po całym świecie. Warto także wspomnieć o dwóch konstrukcjach - Searunner Trimarans budowanych ze sklejki w warunkach domowych o długościach 25-, 31-, 34-, 37- and 40-stóp przeznaczonych do dalekich podróży i realizujących je oraz Piver Lodestar 35 z lat 50-tych, sklejkowy katamaran budowany także samodzielnie z planów w dużych ilościach. Niektóre z tych jednostek przekraczały Pacyfik.
Katamarany budowane seryjnie od latach 50-tych
Zanim wielkie firmy zdominowały współczesny rynek katamaranów turystycznych, w wielu niedużych stoczniach powstawały kolejne konstrukcje przyczyniając się do zgromadzenia doświadczeń i pomysłów, na których dziś bazują duże firmy.
Tu historia rozwoju można by rzec zaczęła się od Prout Snowgoose 37 produkowanego w latach 50-tych w Wlk. Brytanii. Ten solidnie zbudowany katamaran był jednym z rynkowych hitów i znakomicie się sprzedawał. Po drugiej stronie Atlantyku Chris White 30 lat temu w swojej konstrukcji Atlantic 42 zrewolucjonizował dotychczasowe konstrukcje katamaranu.
Odejściem od brytyjskich koncepcji był Louisiane 37, dzieło Joubert/Nivelt zbudowane przez Fountaine-Pajot w 1983, oparte na regatowej francuskiej konstrukcji Charente-Maritime. W 1992 firma Henri Wauquiez zaprezentowała znakomita katamaran Kronos 45, który w tym czasie wyprzedzał technologicznie swoich konkurentow. W USA powstawały także bardzo dobre konstrukcje z serii Manta o długości 38, 40 i 44 stóp z najlepszym modele Manta 42, Gunboat 62 z lat 2000-2005, w którym zastosowano technologie z jachtów regatowych, Maine Cat 30 o uniwersalnych przeznaczeniu i dobrych parametrach żeglugowych.
W Australii w 1982 pojawił się Seawind 1000, bardzo popularny I budowany do dziś oraz Seawind 1160 zaprojektowany do długich rejsów.
Katamarany w czarterach
Fountaine-Pajot
W branży czarterowej rządzi dziś niepodzielnie kilka firm. Jedną z nich jest Fountaine-Pajot, która zbudowała dużo dobrych typów katamaranów. Cruising World wyróżnił dobrze zaprojektowaną i ładnie wyglądającą Bahia 46 oraz katamaran Victoria 67 z 2013 roku znakomicie zaprojektowany z rewelacyjnym górnym pokładem.
Lagoon
Żaden wykaz dobrych katamaranów nie może pominąć Lagoon 380 z 1999 o świetnej kombinacji jakości, przestrzeni i osiągów. Równie popularnym jest Lagoon 440, który odniósł niekwestionowany sukces na rynku oraz Lagoon 620, który mimo swej wielkości ciągle może być łatwo prowadzony przez nieliczną załogę.
Catana
Catana to kolejna z wielkich firm. Catana 471 z 1996 była bardzo popularna wśród prywatnych właścicieli. Kiedy mowa jest o prędkości parametr ten jednoznacznie kojarzy się lekką jednostką a to oznacza zastosowanie tak egzotycznych materiałów jak włókno weglowe. Catana 50 Carbon jest budowana z laminatu z zastosowaniem tego materiału i na dziś jest to jedną z najszybszych jednostek żeglujących po oceanach.
Nautitech
Jednym z bardziej udanych katamaranów są Nautitech 441 z jednym stanowiskiem sternika i Nautitech 442 z dwom stanowiskami.
Leopard
Leopard 40/Moorings 4000 oraz Leopard 48/Moorings 4800 to kolejne znakomite katamarany budowane przez szacowną stocznię Robertson & Caine z Południowej Afryki dla czarterowego giganta, jakim jest firma Moorings. Stocznia ta buduje także dla Sunsail, drugiego największego gracza na rynku operatorów czarterowych, a jednym z bardziej udanych konstrukcji jest Sunsail 384 sprzedawanym na prywatny rynek jako Leopard 38.
Outremer
Katamarany zaprojektowane z myślą o dużej prędkości to Outremer 40/43 oraz Outremer 5X. Posiadają smukłe kadłuby i nieduże nadbudówki, konstrukcje są lekkie, a katamarany regularnie osiągają dwucyfrowa prędkości.
Privileges
W drugą stronę zmierzają katamarany Privileges, na przykład Privilege 48, oferujące luksus na wodzie. Jednostki te produkuje firma Jeantot Marine założona przez Philippe Jeantot, żeglarza znanego z samotnych rejsów.
St. Francis
Podobną jednostką jest luksusowy St. Francis 50, flagowy katamaran linii St. Francis budowany w Południowej Afryce od 1990 projektu znanego biura Lavranos Marine Design.
Antares
Ten skrótowy przegląd uzupełnia Antares 44i, katamaran budowany w Argentynie i żeglujący z założenia po dalekich wodach.
W branży czarterowej znakomita większość wielokadłubowców stanowią katamarany. Wyjątkiem jest nowa konstrukcja Neel 45, trimaran budowany od 2013 według projektu Eric Bruneel, doświadczonego regatowca. Czy rynek zaakcentuję tę koncepcję – czas pokaże.