Podobnie jak model 575 z sukcesem wprowadzonym na rynek, nowy Hanse 505 ma na celu znaleźć uznanie jako jacht oceaniczny. Chociaż zespół projektowy Judel / Vrolijk zaprojektował Hanse 505 jako szybki jacht, to przy swoich 14 tonach bez ładunku jacht nie jest lekką jednostką.
Charakteryzuje go zatem bardzo mocny takielunek, długa linia wodna i opływowe podwodzie, aby zapewnić szybkie przebiegi i dynamiczną żeglugę.
Kadłub 505 jest ręcznie laminowany, z przekładką z balsy powyżej linii wodnej, głęboki kil w kształcie T pozwala na niski balast i zapewnia dobry moment prostujący. Płetwa sterowa o dużym współczynniku smukłości sięga prawie do poziomu kila.
Jacht został zaprojektowany także do samotnej żeglugi - wszystkie liny od żagli prowadzone są od masztu, schowane są w nadbudówce i sprowadzone w pobliże kół sterowych. Kokpit 505 jest ogromny i wygodny. Za rufą znajduje się szeroka składana pawęż, z dużą platformą do pływania.
Hanse 505 ma elegancką i gładką, niską nadbudówkę. Łącznie 19 luków i iluminatorów dba o dobre oświetlenie i wentylację - przestrzeń wewnątrz jest jasna i przestronna. Hanse 505 ma bardzo nowoczesny wygląd. Jego styl określa ciepłe wykończenia z drewna, urządzenia z nierdzewnej stali i jasne tkaniny.
Mesa jest duża i przy stole wygodnie siedzi 8 osób. Kanapka zapewnia dodatkowe miejsce do siedzenia, dodatkowe schowki przy stole zapewniają solidne oparcie dla kuka. Stanowisko nawigatora ma duży i wygodny stół na locje i mapy. Plusem jachtu są także płytkie schody i zawsze w zasięgu ręki dobre uchwyty.\\
Podczas testów przy 27 węzłach wiatru Hanse 505 płynął z prędkością 9,4 węzła na bejdewindzie i 10.2 węzła w pół wietrze. W porywach przechylał się do relingu i nie ostrzył, jeżeli zostały poluzowane szoty grota. Dla seryjnego jachtu to dobre prędkości.
Pod silnikiem jacht płynął z prędkością 7 węzłów przy 1500 obrotach, 8,6 węzłów przy 2000 obrotach i 9,7 węzłów przy 2500 obrotach. Hanse 505 dobrze manewruje nawet bez steru strumieniowego.
Hanse 505 jest standardowo wyposażony w 72-konny Volvo napędzający stałą śrubę. Dla chcących wykorzystać każdy ułamek węzła przewidziana jest opcja ze składną śrubą.