Island Spirit 40 został zaprojektowany i zbudowany w Afryce Południowej i posiada dużo cech, które ceni się w jednostce do otwartej żeglugi: solidną konstrukcję, proste i wytrzymale, łatwo dostępne instalacje, bezpieczny i efektywny takielunek, obszerne wnętrze, umiarkowaną cenę i dobre parametry żeglugi. Sternika ma dobrą widzialność, boczne pokłady są szerokie, kokpit jest wygodny i pełen miejsca na zapasy.
Wykończenie wnętrza jest w plastyku plus twarde drewno z elementami wiśniowego drewna. Inne plusy jednostki to dobra wentylacja, odpowiednia wysokość stania, duży stół nawigacyjny i takaż przestrzeń dla solidnej elektroniki. Parametry żeglugowe odpowiadają konstrukcji, nawet przy 10 osobach prędkość jest przyzwoita, nie ma problemu ze zwrotem przez sztag. Każda jednostka przypływa na Karaiby samodzielnie z Cape Town, co sprawdza znakomicie jej dzielność morską.