Ochrona pontonu przed kradzieżą lub uszkodzeniem ...

Bezpieczne obchodzenie się z pontonem, zarówno w porcie jak i na morzu jest cenną umiejętnością dla każdego żeglarza.

Na postoju

Generalnie ponton jest narażony na kradzież w większych miastach, a jej sprawcami mogą być inni żeglarze lub miejscowa ludność.Powodem do kradzieży może być chęć  zwykłej przejażdżki lub odsprzedaż z zyskiem. Od czasu do czasu można znaleźć się w porcie, w którym kradzieży pontonów osiągnęła poziom epidemii. Zbierając informacje o porcie zawsze należy dowiedzieć się także o bezpieczeństwo pontonu i silnika zaburtowego w danym porcie i podjąć stosowne środki zapobiegawcze.

pontonJeśli oznaki ryzyka są ewidentne, należy przycumować ponton do pomostu za pomocą odpowiedniej grubości stalowej linki z zamkiem. Na postoju należy przymocować ponton do jachtu, a na noc wciągnąć go na pokład. W portach, gdzie cumuje do pomostu po południu dużo pontonów, linka powinna być odpowiednio długa, aby móc ponton przymocować do pomostu, a nie do sąsiada. Jeśli pomost lub miejsce cumowania stwarza ryzyko uszkodzenia pontonu, warto mieć z sobą zestaw naprawczy.

Przykłady oszustwa to np. zabranie pontonu i domaganie się zwrotu za opłatą twierdząc, że ponton został znaleziony. W niektórych portach urzędnik może nałożyć nawet cło przywozowe na odzyskany, a skradziony ponton, lub pobrać wysoką grzywnę za niespełnienie lokalnych przepisów przez dryfujący rzekomo ponton.

Strata lub uszkodzenie pontonu jest pokrywane z kaucji. Warto sprawdzić czy warunki ubezpieczenia kaucji wykupionego zamiast kaucji obejmują skradziony ponton – przeważnie nie obejmują.

Ochrona silnika zaburtowego

Silniki zaburtowe są bardzo narażone na kradzież, im większe tym bardziej. Należy przymocować silnik linką z zamkiem do pontonu lub do mocowania silnika na jachcie, w szczególności na noc.  Właściciele prywatnych jachtów często zmieniają kolor silnika, aby uniemożliwić  odsprzedaż. W czarterze tego środka nie można niestety zastosować.
Zabieranie ze sobą ”zrywki” z naszego pontonu  jest czymś oczywistym, ale niestety nie zapobiega to kradzieży przed doświadczonego złodzieja - łatwo ją zastąpić.  Zbiorniki paliwa są również podatne na kradzież i powinny być zabezpieczone. Niektórzy żeglarze zabierają ze sobą na ląd przewód paliwowy.
Znalezienie zastępczego zbiornika może być  także kosztowną i  czasochłonną sprawą, jeżeli zbiornik do silnika jest osobny.

Na morzu

W czasie żeglugi rozsądnie jest mieć ponton na pokładzie zamiast go holować. Dodaje to około pół węzła prędkości jachtu, a przy zafalowaniu chroni przed zostaniem pontonu na morzu.
Na katamaranach zawieszenie pontonu na żurawikach jest wskazane przy żegludze na spokojnej wodzie, szczególnie, jeżeli ponton ma na nich być zawieszony z silnikiem. Przy zafalowaniu żurawiki muszą być dostatecznie mocne, aby nieść dodatkowy ciężar silnika. Generalnie w trudniejszych warunkach pontonu nie powinno się trzymać na żurawikach. Na pokładzie ponton powinien być solidnie  przymocowany i jeżeli to możliwe tak, aby jak najmniej powiększał opór czołowy.

Podczas holowania pontonu należy sprawdzi czy ponton zachowuje się lepiej na krótkim czy długim holu, przy większej fali wypuszczona dryfkotwa zwiększa stabilność holowania. Sprawdzić należy, czy przy dłuższym holowaniu hol nie ulega przetarciu

Inne uwagi

Czarterując jacht, otrzymujemy ponton jaki otrzymujemy i nie mamy najczęściej wpływu na to, jaką ma ponton konstrukcję. Dobrze jest, jeżeli ponton posiada ławkę ułatwiającą wejście na jacht lub na drabinkę w porcie. Możliwość schowania kamizelek ratunkowych pod siedzenia lub do zamykanej bakisty również jest bardzo przydatną zaletą pontonu. Dla porządku jedynie  dodam, że jeżeli wybieramy się na brzeg, wiosła powinny być zabrane na ponton. Rzadko na jachcie spotykana jest kotwica do pontonu, ale jeżeli jest, należy ją zabrać. W przypadku zgaśnięcia silnika może oddać nieocenioną korzyść.
.
Należy zachować szczególną ostrożność przy żegludze w nocy i zwracać uwagę na innych, którzy płyną bez świateł i ze zbyt dużą prędkością. Warto pamiętać, że ci którzy przedobrzyli w barze, też będą wracali na jachty.