Jak wybrać do czarteru starszy jacht w dobrej cenie?
Stały problem jakiego doświadcza wielu czarterujących, to wybór starszego jachtu w dobrej cenie, ale bez ryzyka otrzymania jachtu zaniedbanego, bez usterek, ze słabymi bateriami, zużytymi żaglami, etc.Coraz więcej czarterujących pyta o jachty nowe lub kilkuletnie, ale nie zawsze jest to możliwe w późniejszym okresie rezerwacji.Nie stanowi problemu rezerwacja starszych jachtów pod warunkiem, że są one oferowane od właściwych armatorów. Jest cały szereg firm, które posiadają w ofercie jachty od 5 do 12 lat, utrzymanych w dobrej formie.
Istnieją duże różnice w regionach odnośnie jakości utrzymania jachtów. W Turcji na przykład jakość jachtów jest bardzo wysoka w przeciwieństwie do Francji, gdzie często są problemy z jachtami.
Pozytywnym wyjątkiem jest baza firmy Kiracoulis w Bormes we Francji.
Alternatywą w żegludze na Korsyce jest np. czarter jachtów z Elby lub Sardynii, gdzie jakość utrzymania jachtów w bazach jest lepsza.
W Grecji jedną z firm oferujących dobrze utrzymane jachty jest Olympic Yachting z Lavrion, która stawia konsekwentne na Bavarie, oferując bogate wyposażenie, włącznie z panelami słonecznymi. Przy braku często możliwości ładowania w greckich portach panele są niebagatelną zaletą na jachcie
W Turcji dobrą firma jest Offshore oferującą jachty Jeanneau, Beneteau, X-yachts oraz Dufour.
Warta podkreślenia jest dobra jakość jachtów firmy Sun Charter oferującą tylko jachty Jeanneau w bazach w Grecji, Turcji, Balearach. W Chorwacji pozytywnie wyróżnia się na przykład firma Dalmatia Yachting z Trogiru, oferująca jachty do 10 lat, w której dokonywane są coroczne szczegółowe przeglądy wyposażenia - w samym silniku sprawdza się 65 pozycji, ale jak twierdzi armator to się opłaca.
Inna, bardzo dbająca o jakość firma to Navigare Adria z Kasteli, posiadająca kompletny, skomputeryzowany system dokonywania przeglądów, napraw i serwisu z każdorazowym sprawdzaniem po czarterze podwodzia przez nurka z firmy desygnowanej przez kapitanat, co czyni wiarygodnym i bezstronnym raport nurka.
Jak poznać troskę firmy o jacht
Podejście firmy do jachtów widać najlepiej w szczegółach – suche i czyste zęzy, dobrze wyposażone skrzynki narzędziowe, wymieniana tapicerka, zawory bez skazy, przewody odpowiedniej jakości, etc. Dobre przykłady troski wyposażenia to np. pokrowiec na silnik zaburtowy, przejrzyście i niezawodnie oznakowane długości na łańcuchu kotwicznym, brak nieprzyjemnych zapachów w łazienkach, kieszenie lub zapięcia dla wolnych końców szotów, fałów, uzupełnione na bieżąco ubytki w częściach drewnianych i plastikowych, solidny trap i wiele, wiele innych.
Mniej widoczne szczegóły to corocznie wymieniane uszczelki w toaletach, konserwowane windy, aby uniknąć korozji i tak dalej. Te szczegóły tworzą całość i gwarantują niezawodny, nawet starszy jacht. Nie ma wtedy praktyczne niezadowolonych czarterujących, problemów z kaucjami, etc.
Nie da się ukryć, że nie we wszystkich firmach tak to wygląda. W jachtach niektórych firm dokonywane są generalnie raczej tylko niezbędne wymiany i naprawy w razie potrzeby, a lista serwisowa nie jest zbyt długa.
Należy mieć nadzieję, że coraz więcej firm będzie miało takie podejście do swoich flot, inwestując w ich utrzymanie na wysokim poziomie.
Powstaje zatem dylemat, kiedy czarterujący chcą mieć jak najniższą cenę, ale jachty jak najlepszej klasy i bardzo dobry, niezawodny serwis. Trudno jest to pogodzić.
Oczywistym jest, że jachty firm zdecydowanie dbających o jakość są droższe w ofertach, ale firmy te nie mają problemów z rezerwacją, bowiem ich klienci wracają do nich i polecają je swoim znajomym.
Dobrą oznaką jest, że na skutek konkurencji i lepszej kontroli ilość firm, w których jakość jachtów nie tylko nowych, ale i starszych stale wzrasta.
Kilka lat temu zorganizowaliśmy rejs na jachcie z Holandii na kanale La Manche. Kadłub jachtu miał 30 lat, ale cała reszta była bez zarzutu i mimo całego tygodnia rejsu przy wiatrach 6/7B nie doznaliśmy żadnych usterek.
Na zdjęciach pokazany jest jacht Oceanis 411 z 2001.